Sidor

måndag 3 augusti 2015

Jag vill ha en Tesla

Elbilar talas det en hel del om och visst skulle det vara härligt att susa fram i en Tesla. Man kan dock ställa sig frågan om det verkligen är samhällsekonomiskt lönsamt att gå över till eldrift och om staten verkligen skall subventionera de som vill köpa en ny elbil.


Elbilarnas kung är helt klart Tesla S, en läcker skapelse med prestanda och image som skulle passa mig perfekt (jag cyklar till jobbet). Det finns dock ca 827 tusen skäl till att jag aldrig kommer att få ratta min egen Tesla och det är naturligtvis priset. Instegsmodellen kostar 827.000 kronor och ligger därmed i klass med Porsche 911 Carrera som listas för 870.000 kronor.



Uppdatering: aug 2023 hittade jag dessa bilar på Blocket. Teslan annonserades för 350 tusen och Porchen för en milon .... inte någon stor underökning om begagnatpriset på bilarna men kanske en indikation på utvecklingen

Man skulle kunna jämföra dessa två bilar men det minst intressanta i sammanhanget skulle nog vara hur mycket de drar per mil; har man råd med en bil för dryga åttahundratusen så har man råd att tanka. Vi kan istället lista lite prestandasiffror.

Tesla S 70D Porsche 911 Carrera
Effekt 244 kW 257 kW
Vikt 2100 kg 1400 kg
Kraft 524 Nm 390 Nm
Hastighet 225 km/h 289 km/h
0-100 km/h 5.4 s 4.8 s

Siffrorna ovan ger en bild av två rätt jämförbara sportbilar där vi ser två av elbilens egenskaper rätt väl. Det ena är vridmomentet på över 500 Nm vilket gör att Teslan har betydligt mera kraft i asfalten när rödljuset slår om. Det andra är dessvärre dess betydligt högre vikt, 700 kg extra, vilket gör att Porschen snart drar förbi.

Anledningen till den högre vikten beror till stor del på batteriet som väger ca 460 kg. Nästan en fjärdedel av bilens totalvikt består av ett batteri. Elbilens fördelar, en betydligt enklare motor och ingen växellåda ger viktbesparingar men dessa äts snabbt upp av batteriets storlek.

Den som köper en Tesla S för 827.000:- får 40.000:- av dig i "miljöbilspremie", är det väl använda pengar?

Volvo V60

Jämförelsen med Porschen visar på en av elbilens svagheter, ett batteri som skall ta oss längre än till ICA kommer att väga. Det kommer också att kosta, en uppskattning är att bara själva batteriet i Teslan står för minst 200.000 kronor dvs en fjärdedel av priset. När man ser dessa siffror så förstår man också varför vi idag främst ser elbilar i toppsegmentet på marknaden. Om en bil går lös på nästan en miljon så kan man lägga till ett batteri på två hundra tusen. Om bilen redan väger nästan två ton så gör några hundra kilo extra inte så mycket.

Det är betydligt svårare att bygga elbilar i segmentet för Volvo V60. Instegsmodellen kostar där 260.000 kronor med en snål diesel. Det finns ingen renodlad el-modell men en hybrid som går loss på 480.000 kronor. Det är visserligen med en större dieselmotor så siffrorna är inte helt jämförbara, men vi kan räkna med att elhybriden ligger 100.000 kronor över priset på motsvarande dieselmodell.



Batteriet i en V60 är på 12 kWh vilket kan jämföras med Teslans 70 kWh. Om vi byggde en V60 med enbart ett Tesla-batteri och eldrift så skulle vi ha en bil för 460.000 kronor som kanske gick 30 mil på en laddning (ca 2,4 kWh per mil). Skulle det vara en bra investering - hur jämför sig en V60 diesel mot en V60 el? Prestandan kan vi nog lämna därhän, frågan är kanske om någon skulle köpa en V60 med 30 mils räckvidd men vi antar att klara oss med det.

V60 D2 drar enligt Volvo 0,38 l/mil, med ett dieselpris på 12,50 så blir det 4,75 kronor milen. Om vi räknar på ett elpris på 60 öre/kWh och 2,4 kWh/mil så kostar el-modellen 1,40 kronor milen. Det är en klockren vinnare - tills vi inser att vi har betalt 200.000 kronor för förmånen att köra på el. Om vi skall tjäna in de 200.000 kronorna så skall vi köra .... sextio tusen mil. Om du inte jobbar för Stockholms Taxi så lär det vara svårt att tjäna in de pengarna.

Om vi antar att vi åker 20.000 mil under tio år, vilket kanske är mer normalt, så får extrakostnaden för batteriet inte vara mer än 60.000 kronor för att vi skall nå break-even. Om vi skall köpa en elbil med tanken om att det skall löna sig så skall vi alltså vänta tills extrakostnaden är en tredjedel av vad den är idag.

Utveckling av batterier 

Utvecklingen kommer naturligtvis att gå framåt men kanske inte så snabbt som vi vill. Batterier kommer att gå ner i vikt men det är snarare en halvering av vikten än någonting annat. De batterier som Tesla använder idag har en energitäthet på ca 200 Wh/kg och den fysikaliska gränsen för den typen av batterier ligger inte långt bort. Det kommer säkert komma bättre tekniker i framtiden men när man väl packar in allt i ett batteri som skall kunna klara av att användas i en bil så kommer det att väga.

Priset är kanske den mest avgörande frågan och där har vi sett en stor förbättring de senaste åren. Batterier för bilar arbetar dock i ett svårt segment där man samtidigt som man vill pressa priset per kWh vill reducera vikten. Tesla annonserar sina Powerwall batterier där priset är så lågt som 3000 kr per kWh till konsument. Vi kommer att kanske komma ner i 2000 kr per kWh om kanske fem år med det betyder att vårt batteri till vår V60:a fortfarande är dubbelt så dyrt som vi vill.  Om vi skall vänta tills kostnaden ligger under 1000 kronor per kWh så får vi nog vänta ytterligare minst fem år. 



När man inser hur viktigt det är att få ner priset på batterier för att elbilar skall kunna ta fart på riktigt så förstår man bättre varför Tesla satsar även på sin Powerwall. Det är inte så mycket förtjänsten från dessa man år ute efter som att dra upp produktionen och därmed kunna sänka priset per enhet.  Om priset på batterier inte går ner radikalt så blir det svårt att sälja bilarna till andra än de mest köpstarka eller troende. 

När man tittar på batterier så är det egentligen inte bara kostnad per kWh som är intressant. Det är också viktigt att batteriet inte försämras allt för snabbt. Batteriet kommer förr eller senare att dö och man måste då byta hela batteripaketet. Om detta dock ligger tillräckligt många år bort, dvs när vi har tjänat in kostnaden, så är det fullt tillräckligt. I exemplet med Volvon så räknade vi helt enkelt med att batteriet skulle klara sig i tio år och tusen laddningar. Om batteriet är av sämre kvalitet så blir naturligtvis ekvationen annorlunda. 

Vad är det vi försöker göra?

Varför vi överhuvud taget tittar på elbilar är ju för att minska kostnaden för att köra bil. Frågan är då kanske vad totalkostnaden är och inte bara titta på vad energikostnaden är. Om vi återigen tar exemplet med vår V60:a så har vi för diesel-modellen ett inköpspris på 280.000 kronor och om vi antar att vi säljer den för 30.000, en kapitalkostnad på 250.000 kronor. Om vi nu räknar med att vi kör 20.000 mil under tio år så har vi en bränslekostnad på 100.000 kronor. Till det får vi lägga service och försäkringar på säkert 150.000 kronor. Vi har alltså en totalkostnad på cirka 500.000 kronor.

Av totalkostnaden för bilen är alltså bara 20 procent kostnad för bränsle. Om vi tänker lite till och inser att av de 100.000 kronor som vi betalt för vår diesel så är hälften skatt. Den faktiska energikostnaden för våra tio år är alltså bara en tiondel av vad det kostar att köra bilen. Är det inte lite konstigt att vi har "miljöbilspremier" där staten satsar miljoner på att minska någonting som endast är en tiondel av en bilens kostnad - eller, så kan man väl inte räkna?

Uppdatering 

April 2017 - Tesla annonserar nu Powerwall i Sverige för 61.000:- (+ kostnader för laddare mm) för ett paket på 14 kWh. Det är 4.360:- per kWh. Vi är en bra bit ifrån de 1000:- per kWh som vi skulle vilja komma ner i.

April 2017 - VW lanserar en uppdaterad e-Golf med ett batteri på 36 kWh, pris från 400.000:-. En vanlig Golf börjar på 200.000:-. Deras minsting Up finns i elektrisk version med ett batteri på 18.7kWh för 280.000:- och med en vanlig motor för 130.000:-. Om vi tar prisskillnaden och dividerar med batteristorleken så får vi ett pris mellan 5.500:- och 8.000:- per kWh. Vi har ett tag till att gå.

April 2018 - Audi gör reklam för sin elbil e-tron som kommer landa i Sverige med en prislapp över 800.000:-. I väntan på den kan vi ta en titt på deras A3 Sportback som kostar 400.000:- som hybrid (e-tron) men bar 250.000:- som vanlig bensinare. Du får visserligen en starkare motor i hybriden men det kan du behöva om du skall släpa runt på ett batteri på 8.8 kWh. Vi får ett pris på 17.000 per kWh?  Audis Q7 finns som hybrid där prisskillnaden är 230.000:- jämfört med dieselversionen - 13.000:- per kWh!

April 2019 - Vad har hänt, Audi e-tron fick ett grundpris på 885.000:-. Motsvarande Audi Q7 kostar 685.000:- dvs en skillnad på 200.000:- . e-tron har ett batteri på 95 kWh vilket ger en kostnad på 2.100:- per kWh. Vi börjar komma till en punkt där det här verkligen kan göra en skillnad. Frågan är kanske om Audi verkligen går runt med det priset. Om vi tittar på Nissan Leaf så kostar den 397.000:- med ett 40 kWh batteri. En Nissan Qashqai får man för 200.000:-, inte samma bil men liknande; det är nästan 5000:- per kWh.

För Nissan kan man jämföra Leaf N-Connecta för 410.500:- och ett batteri på 40KWh med E+ N-Connecta för 461.500:- med ett batteri på 62 kWh. Det är 51.000:- för 22 kWh dvs 2.300:- per kWh. Hmm, det ser bättre ut. 

April 2023 - Åtta år sedan jag skrev den här lilla notisen. Mycket har hänt på elbilsfronten men priset på elbilarna har fortfarande en lång väg att gå innan de kan konkurrera på allvar.

Vi kan kanske jämföra en Nissan Ariya som med ett batteri på  63 kWh kostar 538.000:- med en Nissan Qashqai för 396.000:- som är en av de första hybriderna där en snål bensinmotor laddar ett litet batteri (2.1 kWh) som i sin tur driver elmotorerna. Bilarna alltså båda elbilar men skillnaden är vad som lagrar energin: ett stort batteri eller en bensintank. Vad får man för priskillnaden på 142.000:- egentligen? Är det värt över hundratusen att få köra omkring med en bil som väger 300 kilo mera? Skall vi ta prisskillnaden som ett mått på vad ett batteri kostar så landar vi på 2.300:-/kWh vilket inte är så roligt.

Vi kanske kan ta en titt på hur det går för VW där ID3 går lös på 480.000:- med ett batteri på 58 kWh. Det är naturligtvi svårt att jämföra bilar men man kan ju tänka sig att någon som tittar på ID3 också tittar på en Golf för 328.000:- eller en Taigo för 285.000:-, båda med snåla bensinmotorer. Prisskillnaden ger en kostnad på mellan 2.600:- och 3.400:- per kWh batteri.
 
Teslas Powerwall har ännu inte lanserats i Sverige. Företag som installerar solceller annonserar om batterier från BYD som bästa alternativet och dessa kostar ca tiotusen per kWh.

Hur man än vänder och vrider på det så ser det fortfarande ut som om det är bra mycket dyrare med batteribilar och jag tror inte någonting revolutionerande kommer hända på två år men den som lever får se.